Selasa, 14 Disember 2010

Jangan Main Burung [Mu]

Burung itu namanya Affendi Mohsen. Aku selalu menjenguk Affendi di dalam sangkarnya lewat waktu petang. Affendi suka bila aku bermain dengannya. Dia akan tertawa riang bila aku bercerita perihal Maria Ozawa. Apabila bertemu ,kami sentiasa merasakan yang dunia ini hanya ada dua makhluk, aku dan Affendi.

Suatu petang, seperti biasa aku menjenguk Affendi. Kali ini aku lihat Affendi tidak seceria petang-petang sebelumnya. Wajahnya sugul lalu aku mendekati Affendi, Kenapa? Affendi terus diam. Petang itu aku rindu tawa Affendi.

Dua hari selepas itu, Affendi mati. Lalu pada sebelah malamnya, dalam mimpiku, aku menerima panggilan telefon dari syurga. Affendi memberitahuku bahawa sebelum mati dia sempat membeli polisi insuran Takaful Prudential bernilai RM1 juta. Affendi kata dia sayang aku lalu menamakan aku sebawai pewarisnya. Aku sedih kerana pada petang-petang selepas ini aku tidak dapat mendengar Affendi tertawa buat selamanya.

Yang pasti, aku tidak dapat bermain dengan seekor burung bernama Affendi Mohsen...lagi.

1 ulasan: